19 października 2011

Izotretynoina czyli kiedy, co i jak ?

Parę osób było zainteresowanych postem o kuracji Izotretynoiną, więc napiszę jak to wyglądało w moim przypadku. Jest to moja opinia o leczeniu i jego efektach, każdy inaczej reaguje na tą kurację.

Zacznijmy od tego co to jest Izotretynoina, jest to pochodna witaminy A z grupy retinoidów. Izotretynoinę przyjmujemy doustnie. Stosowana jest w ciężkich postaciach trądziku lub wtedy gdy leczenie innymi środkami nie pomaga tak jak w moim przypadku. Izotek brałam przez 9 miesięcy. Więcej informacji znajdziecie tutaj KLIK 

Przede wszystkim leczenie izotekiem jest prowadzone pod ścisłą kontrolą lekarską. Przed rozpoczęciem kuracji musimy wykonać badania krwi oraz moczu, badani będą powtarzane przez całą kuracje minimum raz na 2 miesiące. Przed rozpoczęciem leczenia podpisujemy oświadczenie, że wiem co powoduje przyjmowanie Izotretynoiny a wiąże się to z tym, że jest ona silnie teratogenna czyli powoduje deformację płodu. Nie można być w ciąży ani zajść w nią w trakcie leczenia dlatego przyjmowanie izoteku wiąże się z przyjmowaniem środków antykoncepcyjnych. To tyle jeśli chodzi o sprawy przed rozpoczęciem kuracji.

Kiedy lekarz ustali nam dawkowanie leku, rozpoczniemy dosyć ciężki ze względu na skutki uboczne proces leczenia. Najczęstszym i najbardziej męczącym efektem ubocznym jest suchość skóry i warg dlatego przed rozpoczęciem kuracji warto odpowiednio nawilżać skórę. W trakcie niezbędne jest systematyczne używanie kosmetyków nawilżających oraz pomadki do ust. Ja cały czas przy sobie nosiłam balsam do ciała (u mnie świetnie sprawdził się balsam La Roche-Posay LIPIKAR) i pomadkę nawilżającą do ust. Kurację rozpoczęłam w grudniu więc była to zima i naprawdę musiałam uważać żeby moja skóra za bardzo się nie przesuszyła. Najgorzej było kiedy moja skóra na rękach przypominała pękająca skorupę, nie pomagały kremy czy balsamy dopiero maść przepisana przez dermatolog złagodziła ten stan. Kolejnym ze skutków ubocznych, który mnie „dopadł” było nadmierne wypadanie włosów, przez pewien okres czasu mogłam garściami włosy ściągać ze szczotki nie mówiąc już o tym, że rano na poduszce było pełno włosów, niestety z wypadaniem włosów walczę do teraz ale na szczęście włosy zaczynają mi powoli odrastać. Z innych efektów ubocznych miałam jeszcze bóle mięśni i stawów ale to rzadko. Ostatnim skutkiem ubocznym u mnie był podwyższony poziom cholesterolu, który po tabletkach unormował się.

Głównym celem kuracji jest przede wszystkim wyleczenie trądziku, chociaż na początku jest lekkie pogorszenie stanu cery, które po niedługim czasie mija, to po paru tygodniach stosowania widać znaczną poprawę stanu skóry. Co ważne podczas leczenia nie używamy żadnych produktów antytrądzikowych, nie można używać peelingów mechaniczny lub enzymatycznych oraz wszelkiego rodzaju maseczek. Nie wskazane są też produkty wysuszające oraz kosmetyki zawierające alkohol w składzie. Musimy uważać na słońce dlatego niezbędne są krem z wysokim filtrem, jeśli kuracja jest przeprowadzana latem nie można się opalać. Jeżeli coś mi wyskoczyło na twarzy (a może się to zdarzyć) to używałam Tribioticu do wyleczenia stanu zapalnego. Kolejnym pozytywnym objawem kuracji jest to, że moje włosy przestały się przetłuszczać i zaczęły szybciej rosnąć. Moja cera z tłustej trądzikowej zmieniła się w normalną lekko mieszaną w strefie T. Po odstawieniu izoteku mogą ale nie muszą pojawiać się wypryski najczęściej przed okresem, u siebie nie zauważyłam takich przypadków. 

Po zakończeniu kuracji na twarzy mogą pozostać blizny jeśli mieliśmy duże zmiany trądzikowe ale po pół roku od zakończenia leczenia można wykonać peeling dermatologiczny, mikrodermabrazję lub zabiegi laserowe. Kuracja trwa do 9 miesięcy jeżeli po tym czasie nie wyleczymy trądziku można powtórzyć kurację po półrocznej przerwie.

Uważam, że warto poddać się kuracji Izotretynoiną nawet przy tak dużych efektach ubocznych. Leczenie jest dość drogie bo miesięczny koszt tabletek to około 180zł. Ale myślę, że efekt kuracji wynagrodzi nam trud przebytego leczenia i będziemy się cieszyć zdrową, piękną cerą.  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz